Bli med katt?!

Alla som känner mig ens lite granna vet att jag så gärna vill ha en katt, ja eller inte bara en utan två! =)

Min kära make är väl ganska med på noterna att skaffa katt men så funderar vi (läs mest jag) på olika alternativ. Jag har aldrig haft djur (när jag var liten och så) förutom Kitt, en katt som en expojkvän till min tyckte vi skulle ha på den tiden då jag bodde i Karlstad och jag var ganska ensam. För det va så lätt att ha en katt, inga problem, haha tills lilla Kitty kom hem till oss. Hon var hämtad hos någon halvskum man i Skövde (han jobbade där då), gener eller betende mönster var inget som jag hade en tanke på. Jag älskade denna underbara katt över allt annat och hon fick mig att börja älska djur, men det va besvärligt. Kitty var en väldigt speciell katt och efter 3 år kunde jag tyvärr inte ha kvar henne. Men just för att inte behöva skiljas från en katt till vill vi nu vara lite mer förberedda.

Alternativ 1: Det finns katthem som skriker efter godhjärtade människor som kan adoptera en katt. Ja och det vill vi juh =), två vill vi ha. Jag vill gärna ha två katter så dom har sällskap av varandra och inte blir lika känsliga över att vara ensamma hemma. Inbillar mig även att två katter inte är mycket "jobbigare" än en. Det jag funderar på vad det gäller katthemskatter är att dom behöver kärleksfulla hem att komma hem till, och vi har massa kärlek att ge. Jag inte ha en katt som dinglar i gardinerna och klöser på våra tapeter. Samtidigt är dessa katter om man så vill, lite äldre och man "känner till" deras personligeter ganska väl, tror jag i alla fall. Men då vi inte kan garantera att det inte kommer bli några bullar i ugnen dom närmsta 5 åren så kan vi inte ta katter som inte kan vara med barn. 

Alternativ 2: En jobbarkompis har ragdollkatter och jag skulle så gärna ha två ragdollkattungar. Denna rasen verkar så underbara. Det är en ras som trivs att vara innekatt. 

"Ragdollen är en perfekt innekatt, på grund av sitt lugna och tillgivna sätt. Den anpassar sig lätt efter familjemedlemmarnas olika nycker och det inkluderar både djur och barn. Finns det barn i familjen som i lägre åldrar kan behandla djur i allmänhet lite vårdslöst så tar det väldigt lång tid innan en ragdoll börjar säga ifrån, därmed är det inte sagt att de inte känner smärta, som elaka rykten vill påstå. Deras mest karaktäristiska drag som skiljer den från andra raser är att den ofta slappnar av i alla muskler då man lyfter upp katten så att den bli lika lealös som den "trasdocka" den har fått sitt namn av." 

men, dom kostar mycket pengar och vi har typ inga pengar just nu och kommer inte att ha på ett bra tag. Jag vill ha katt nu, men samtidigt ska vi skynda innan vi vet hur vi vill göra. Men en dag ska vi bli en kattfamilj =) 

   

Kommentarer
Postat av: Jenny

Men gumman, du har ju fått katt-fnatt!! Hihi, nej klart att ni ska skaffa katt, ni kommer vara perfekta som husse & matte =) Kan tyvärr inte ge några goda råd om vilket av de två alternativen som är bäst eftersom jag själv rynkar på näsan så fort jag ser ett katthår ligga och skräpa... ;-)

Ses på lördag, puss!

2009-09-24 @ 20:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0