Drömmen om att bygga hus...

... för att kunna nå dit!

Förslag...

Säga upp tidningsprenumerationer

Inte köpa böcker -pocket eller tidningar

- Åtgärd, låna böcker på biblioteket och av vänner

Inte hyra film

- Åtgärd hemlig

Shopping förbud, om inte absolut nödvändigt

-Åtgärd Hanna, kanske kan du få låna något fint av dina fina vänner om det tryter i garderoben, man kan alltid fråga.

Inte köpa snabb-mat så ofta

- Åtgärd, det är ju så snabbt och gott, men skriva en lista på sådant som är gott och göra hemma, planering

Göra en matbudget

- Åtgärd, planering och storkok?!

Byta bil, lägre försäkring och ev mindre i billån (en typ av sparande)

Billiga semestrar

- Åtgärd, gå med i en byta bostad förmedling inför nästa år, göra saker i GBG området, åka till skärgården, åka ut till havet, picknick, grill och spelkvällar med vänner.

Heminredning, inte köpa någonting!

- Vara nöjd med det man har och inse att man (jag) inte har plats för mer

Hobby

- Hanna -Pysselgrejer, använd det du redan har, alltså ganska mycket

Bli duktigare med att sälja av sådant man inte behöver/vill ha/använder

Fyll gärna på med förslag!...



Bild lånad från http://www.alvsbyhus.se/husprogram/1,5-planshus-Bjarke-2-1-0/


Kommentarer
Postat av: Jenny

Smart med en sån lista! Och nu när du har lagt ut den offentligt kan vi hålla koll på er så att den följs också ;-) Tyvärr har jag inte små många egna förslag att bidra med, är rätt kass på att spara pengar. Eller har ni testat sånt där ExtraSpar från Nordea där "växeln" sätts in på sparkontot? Många bäckar små =) Söndagskram!

2011-05-22 @ 20:03:46
Postat av: Sandy

Låter som en toppenidé! ;-)

2011-05-23 @ 10:36:33
URL: http://[email protected]
Postat av: Elise

Mina tips:

Spara pengar i aktier - jag investerade 15 000 för en månad sedan, nu har jag plötsligt 15 650 kr.



Baka eget bröd. Jag har ett recept på Bondbröd som kostar 5 kr per limpa.



Äta linssoppa till middag. Jag har ett recept som kostar 4 kr per portion.



Byta el/internet/mobilavtal till det mest prisvärda.



Avbetala så lite som möjligt till CSN (för räntan är så låg, typ 3 procent?) och investera överskottet i aktier istället som rent statistisk ger 8 procent i avkastning varje år = vinst. Låter som bullshit men jag har räknat på det!



Plocka bär i skogen på sommaren och frys in eller koka sylt!! Ju mer desto bättre, det är gratis för tusan!!



Gör en budget och håll den.



Utforma delmål i sparandet för att hålla motivationen.



Sno toapapper/pennor/postitlappar/etc från jobbet ;)



Vårda de kläder och skor som man har. Tvätta, vädra, putsa, klacka om, sy i knappar osv



Delta på klädbytarparty.



Ha knytkalas med vänner istället för att stå för hela festen själv.



Odla egna örter i fönstret om man gillar sånt, grodda groddar istället för att köpa färdiga.



Köp storpack av mat och förbrukningsvaror.



Handla enligt säsong. Morötter och potatis är nästan gratis på sensommaren!! Jag minns när jag köpte 1 kg potatis för 1 kr, håhååå :)



Använd billigt schampo om du står ut med det.



Umgås med generösa kompisar som gärna bjuder dig på käk ;)



Ät havregrynsgröt till frukost och morötter till mellanmål - sjukt billigt och nyttigt! Det här är typ mitt bästa tips, testa!!!



Det var nog allt! :)



kram Elise



2011-05-25 @ 21:04:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0